Inzendingen 2015
Science on stage festival 2015 in Londen
Onderstaande projecten zijn in 2015 uitgezonden naar Londen:
Naam |
School |
Project |
Hans Mulder | Jan Tinbergen College | A lowbudget sea aquarium in the class |
Met materialen waarvan de kosten variëren van 20 tot 50 euro is het mogelijk een onderzoeksopstelling te bouwen waarbij leerlingen onderzoek doen aan zeewater. De onderzoeksopstelling is inzetbaar bij biologie, maar kan ook heel goed vakoverstijgend ingezet worden. |
||
Wim Staal, Andrea van Bruggen | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Junior College Utrecht | Chromatography in schools |
Het onderzoek gaat over toegestane en verboden kleurstoffen in voeding. De practica zijn opgezet aan de hand van een publicatie van de Amerikaanse FDA, waarbij keurmeesters met een adsorptiekolommetje en iso-propanol/watermengsel op pad gaan om verboden kleurstoffen te vinden in voeding. In de EU komen vrijwel geen verboden kleurstoffen meer voor. Als de leerlingen om een voorbeeld vragen, dan gaan ze crêpepapier onderzoeken, daar zitten verboden kleurstoffen in. |
||
Kirsten Staderman | Praedinius Gymnasium | The truth about glowing pickles |
De basis van het project is de alom bekende gloeiende augurk: Je sluit een augurk (graag een grote zure bom) aan op een variac – bijvoorbeeld met twee vorken – en draait de spanning omhoog. Op een gegeven moment begint de augurk te spetteren, te stomen en licht te geven. Het idee is dat we met de hele klas er achter proberen te komen wat er echt gebeurt. |
||
Silvio Rademaker | Amadeus Lyceum | 2∙101 bottles of physics (and the wall) |
In dit project worden via demonstraties met (wegwerp)flessen diverse natuurkundige onderwerpen en verschijnselen verduidelijkt. Kinderen zien dat fenomenen zeer eenvoudig met alledaagse spullen zijn na te doen. |
||
Freek Pols | ISW ‘s-Gravenzande | Film scenes during Physics class |
In het project worden filmscènes gebruikt om leerlingen begrippen en concepten uit de kinematica zelfstandig te laten onderzoeken. De leerlingen krijgen een stunt uit een filmscène te zien waarna ze analyseren of er in de filmscène sprake is van trucage of dat de stunt ook uitgevoerd kan worden zonder special effects. |
||
Karel Langendonck | Fontys Lerarenopleiding Tilburg | Sickening Science |
Het project is ontwikkeld voor de bovenbouw van havo en vwo. De leerlingen ontdekken middels het project natuurkunde (klassieke mechanica) binnen de context van attractiepark Walibi Holland. |
||
Tom Toebes, Dirk Hilbers | Fontys Lerarenopleiding Tilburg | Ecosim – the ecosystem simulation game |
Ecosim is een 3D-simulator van ecosystemen en natuurgebieden. De leerling heeft de rol van natuurbeheerder en moet door middel van onderzoek in het Ecosim-landschap uitvinden waar planten en dieren voorkomen, wat de populatietrend is en een diagnose stellen over waarom een soort toe- of afneemt. |